agriculture-g91a72fd3f_1920

Duurzame varkens?

Duurzaam leven, biologisch eten, minimalisme, vega eten.. Een random greep uit onderwerpen die je tegenkomt als je bewuster gaat leven. Maar waarom zou je het doen?

Rijdend op de snelweg, een podcastje op, even alleen op de wereld en geen telefoon afleiding, ik ga er lekker op. Soms voelt zo’n auto ritje als een ultieme me-time spa day maar dan in een ander jasje. Gewoon ff lekker in je eigen bubbel op 4 wielen, niemand die je hoort of ziet. Je gedachten kunnen de vrije loop gaan, je kunt luisteren en denken wat je wilt en geen man overboord als het nutteloos is.. want op je bestemming kom je toch wel. 

Shit hits the fan

Rijdend op de A28, zittend in mijn bubbel, de podcast even vervangen voor een lekkere meezinger passeer ik een vrachtwagen. Mijn hart verkrampt, mijn keel knijpt dicht en de radio gaat uit. Een vrachtwagen volgepakt, niet met spullen of materie.. Maar met dieren. In het ene stukje op de wereld een huisdier, in een ander stukje als heilig verklaard door religie en op weer een ander stukje een product voor op ons bord. Wij mensen… maken er écht een potje van. Wat is er toch nodig om mensen bewust te maken van deze industrie die dagelijk voor een constante stroom leed, pijn, trauma, geweld en mishandeling zorgt? Een dag later krijg ik antwoord in de vorm van een folder. Coop zegt in het wekelijkse reclameblaadje ernaar te streven om alleen nog maar vlees in het assortiment te hebben met het beter leven keurmerk. Want zij hebben, naar eigen zeggen, “volop aandacht voor dierenwelzijn”. Het is niet alleen Coop die op deze trend in speelt, je ziet het bij vrijwel iedere supermarkt. Op het oog lijkt dit natuurlijk een nobel streven. Maar het specifieke doel van deze boodschap is enkel gericht op het aanschaffen van (meer) vlees. En daar is weinig duurzaams aan, om over het door henzelf benoemde dierenwelzijn nog maar te zwijgen. Het hele marketing wereldje waarin wij leven heeft de neiging (als wij het deze ruimte geven) om onze eigen waardes, gevoelens en intuïtie te domineren. Want.. laat een filmpje zien van een nestje biggetjes, rondrennend door een weiland.. en er is vrijwel niemand die zijn vingers zou willen branden aan het slachten van deze vrolijke snuiters!

Wat bedoelen ze precies?

Bij het keurmerk statement in het reclame foldertje staat een QR code en ik ben benieuwd wat ik te zien krijg als ik deze scan. Vooral vraag ik mij af of ik dan doorgelinkt wordt naar een pagina die mij gaat vertellen waar het keurmerk dat ze benoemen voor staat en wat het feitelijk inhoudt voor de dieren. Want.. daar gaat het om in dit dierenwelzijnsgevalletje toch? Ik open de link en krijg een artikel te lezen met als kernboodschap “Wij zijn goed bezig dus je kunt met een gerust hart gewoon je vlees blijven kopen”. Verder ben ik nog niks wijzer over de exacte betekenis van dit keurmerk. Sherlock als ik mij voel in dit mini onderzoek ging ik op zoek naar waar het precies voor staat en waar onze supermarkten dan precies naar streven. 

Once we know better, we can do better. 

Wat er overblijft aan kale informatie als we de marketingwaas van het foldertje even wegpoetsen:

Het beter leven keurmerk van één ster betekent in het geval van varkens: 

  • 1 m2 ‘leefruimte’ per varken. Voor het moedervarken is dit 2,25 m2. Dit is inclusief de biggetjes die zij bij zich heeft. Oftewel, ze kan staan, ze kan liggen, omdraaien is niet mogelijk. That’s it. 
  • Staarten worden gecoupeerd. Dit betekend het afknippen/afbranden van de staarten. Dit gebeurd zonder verdoving. Ooit het geluid van een varken met pijn gehoord? Trust me, het is oorverdovend en gaat door merg en been. 
  • Geen uitloopruimte. Dus dat luxueuze ‘beter leven keurmerk’ hokkie van 1 m2, daar moeten ze het mee doen. Van geboorte, tot transport (waar de 1m2 overigens volledig wordt losgelaten) tot slacht. 

Blij varken, blije jij

Terug naar mijn vraag, duurzamer, bewuster leven, waarom zouden we het doen? Ik krijg wel eens te horen, “pfff als je daar allemaal over na wilt gaan denken dan is er geen einde meer in zicht”. Deels waar, als je eenmaal begint met bewuste keuzes maken, zoals het stoppen met vlees eten of het stoppen met kopen bij fast fashion ketens, rol je van het een in het ander. En dat maakt het juist zo leuk, want iedere verbetering of vernieuwing die je doet, voelt áltijd GOED! Je wordt wijzer, slimmer en voelt je beter door deze kennis en het groeiende bewustzijn van alles om je heen. En is dat uiteindelijk niet waar we op grote, kleine of dagelijkse schaal naar streven, simpelweg ons goed voelen? In ons vel, in ons hoofd, in ons leven en in onze relaties.. 

Ik ben zeker blij dat er initiatieven zijn die zich bezighouden met het proberen te verbeteren van deze heftige industrie. Maar onderaan de streep is het aan onszelf om andere keuzes te gaan maken die zorgen voor een mooiere en liefdevolle wereld.

Liefs,

P.s.

Vind jij dit een interessant onderwerp en zou je er graag eens meer over lezen? Marije van der Made schrijft op een toegankelijke, grappige en luchtige wijze in ‘dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven” over duurzaamheid. Wat er schuil gaat achter verschillende industrieën en waarom we bepaalde keuzes maken. Waarom veranderingen voor onszelf én onze omgeving soms voor wat struggles kunnen zorgen en, ook niet onbelangrijk, hoe hiermee om te gaan! Ik las het heerlijk weg en heb ervan genoten PLUS het is super inspirerend. En dat is toch precies waar we ons brein en ziel mee willen voeden? 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *